Αρθρίτιδα


Η αρθρίτιδα είναι ένας ευρύς όρος που καλύπτει μια ομάδα άνω των 100 ασθενειών. Έχει να κάνει με τις αρθρώσεις σας – τα μέρη όπου τα οστά σας συνδέονται – όπως τους καρπούς, τα γόνατα, τους γοφούς ή τα δάχτυλά σας. Ωστόσο, ορισμένοι τύποι αρθρίτιδας μπορούν επίσης να επηρεάσουν άλλους συνδετικούς ιστούς και όργανα, συμπεριλαμβανομένου του δέρματός σας.

Περίπου 1 στους 5 ενήλικες έχουν κάποια μορφή της πάθησης. Μπορεί να συμβεί σε οποιονδήποτε, αλλά γίνεται πιο συνηθισμένο καθώς γερνάτε.

αρθρτιτιδα αντιμετωπιση τι ειναι και θεραπεια

Αιτίες Αρθρίτιδας

Υπάρχουν πολλές μορφές αρθρίτιδας, η αιτία είναι άγνωστη. Αλλά ορισμένα πράγματα μπορούν να αυξήσουν τις πιθανότητές σας να το αποκτήσετε.

  • Ηλικία. Καθώς μεγαλώνετε, οι αρθρώσεις σας τείνουν να φθαρούν.
  • Γένος. Οι περισσότεροι τύποι αρθρίτιδας είναι πιο συχνές στις γυναίκες, εκτός από την ουρική αρθρίτιδα.
  • Γονίδια. Καταστάσεις όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, ο λύκος και η αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα συνδέονται με ορισμένα γονίδια.
  • Υπερβολικό βάρος. Η μεταφορά επιπλέον κιλών κάνει την αρθρίτιδα στο γόνατο να ξεκινά νωρίτερα και να επιδεινώνεται γρηγορότερα.
  • Τραυματισμοί. Μπορούν να προκαλέσουν βλάβη στις αρθρώσεις που μπορεί να προκαλέσει ορισμένους τύπους της πάθησης.
  • Μόλυνση. Τα βακτήρια, οι ιοί ή οι μύκητες μπορούν να μολύνουν τις αρθρώσεις και να προκαλέσουν φλεγμονή.
  • Εργασία. Εάν εργάζεστε σκληρά στα γόνατά σας στη δουλειά – στροφές στα γόνατα και καταλήψεις – ενδέχεται να έχετε περισσότερες πιθανότητες να πάρετε οστεοαρθρίτιδα.

Οι περισσότεροι τύποι αρθρίτιδας συνδέονται με έναν συνδυασμό παραγόντων, αλλά μερικοί δεν έχουν προφανή αιτία και φαίνεται να είναι απρόβλεπτοι στην εμφάνισή τους.

Μερικοί άνθρωποι είναι γενετικά πιο πιθανό να αναπτύξουν ορισμένες αρθριτικές παθήσεις. Πρόσθετοι παράγοντες, όπως προηγούμενος τραυματισμός, λοίμωξη, κάπνισμα και σωματικά απαιτητικά επαγγέλματα, μπορούν να αλληλεπιδράσουν με γονίδια για να αυξήσουν περαιτέρω τον κίνδυνο αρθρίτιδας.

Η διατροφή μπορεί να παίξουν ρόλο στη διαχείριση της αρθρίτιδας και του κινδύνου αρθρίτιδας, αν και συγκεκριμένα τρόφιμα, ευαισθησίες στα τρόφιμα ή δυσανεξίες δεν είναι γνωστό ότι προκαλούν αρθρίτιδα.

Τρόφιμα που αυξάνουν τη φλεγμονή, ιδιαίτερα τροφές που προέρχονται από ζώα και δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε ραφιναρισμένη ζάχαρη, μπορούν να επιδεινώσουν τα συμπτώματα, όπως και η κατανάλωση τροφίμων που προκαλούν απόκριση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Η ουρική αρθρίτιδα είναι ένας τύπος αρθρίτιδας που συνδέεται στενά με τη διατροφή, καθώς προκαλείται από αυξημένα επίπεδα ουρικού οξέος που μπορεί να οφείλονται σε δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες.

Οι δίαιτες που περιέχουν τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε πουρίνη, όπως θαλασσινά, κόκκινο κρασί και κρέατα, μπορούν να προκαλέσουν έξαρση της ουρικής αρθρίτιδας. Ωστόσο, τα λαχανικά και άλλες φυτικές τροφές που περιέχουν υψηλά επίπεδα πουρίνης δεν φαίνεται να επιδεινώνουν τα συμπτώματα της ουρικής αρθρίτιδας.

Τύποι

Υπάρχουν περίπου 200 τύποι αρθρίτιδας ή μυοσκελετικών παθήσεων. Αυτά χωρίζονται σε επτά κύριες ομάδες:

  • Φλεγμονώδης αρθρίτιδα
  • Εκφυλιστική ή μηχανική αρθρίτιδα
  • Μυοσκελετικός πόνος μαλακού ιστού
  • Πόνος στην πλάτη
  • Νόσος του συνδετικού ιστού
  • Λοιμώδης αρθρίτιδα
  • Μεταβολική αρθρίτιδα

Συμπτώματα

Η αρθρίτιδα προκαλεί κυρίως πόνο στις αρθρώσεις σας. Μπορεί επίσης να έχετε:

  • Μία ή περισσότερες αρθρώσεις πρησμένες ή δύσκαμπτες
  • Αρθρώσεις που φαίνονται κόκκινες ή αισθάνονται ζεστές στην αφή
  • Τρυφερότητα
  • Πρόβλημα κατά τη μετακίνηση
  • Προβλήματα στην εκτέλεση καθημερινών εργασιών

Τα συμπτώματα μπορεί να είναι σταθερά ή μπορεί να έρχονται και να φεύγουν. Μπορούν να κυμαίνονται από ήπια έως σοβαρή.

Οι πιο σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσουν σε μόνιμη βλάβη στις αρθρώσεις.

Φυσικές θεραπείες

Μια υγιεινή, ισορροπημένη διατροφή με κατάλληλη άσκηση, αποφυγή του καπνίσματος και μη κατανάλωση υπερβολικού αλκοόλ μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με αρθρίτιδα να διατηρήσουν τη γενική υγεία τους.

Διατροφή

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη διατροφή που να θεραπεύει την αρθρίτιδα, αλλά ορισμένοι τύποι τροφίμων μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της φλεγμονής.

Τα ακόλουθα τρόφιμα, που βρίσκονται σε μια μεσογειακή διατροφή, μπορούν να παρέχουν πολλά θρεπτικά συστατικά που είναι καλά για την υγεία των αρθρώσεων:

  • Ψάρι
  • Ξηροί καρποί και σπόροι
  • Φρούτα και λαχανικά
  • Φασόλια
  • Ελαιόλαδο
  • Ολικής αλέσεως
  • Τρόφιμα προς αποφυγή

Υπάρχουν ορισμένα τρόφιμα που τα άτομα με αρθρίτιδα μπορεί να θέλουν να αποφύγουν.

Τα λαχανικά, όπως οι ντομάτες, περιέχουν μια χημική ουσία που ονομάζεται σολανίνη και ορισμένες μελέτες έχουν συνδέσει με τον πόνο της αρθρίτιδας. Τα ερευνητικά ευρήματα αναμιγνύονται όταν πρόκειται για αυτά τα λαχανικά, αλλά μερικοί άνθρωποι έχουν αναφέρει μείωση των συμπτωμάτων της αρθρίτιδας όταν αποφεύγουν τα λαχανικά.

Αυτοδιαχείρηση

Η αυτοδιαχείριση των συμπτωμάτων της αρθρίτιδας είναι επίσης σημαντική.

Οι βασικές στρατηγικές περιλαμβάνουν:

  • Παραμένοντας σωματικά δραστήριοι
  • Επίτευξη και διατήρηση ενός υγιούς βάρους
  • Να κάνετε τακτικές εξετάσεις με το γιατρό
  • Προστασία των αρθρώσεων από άσκοπο στρες

Επτά συνήθειες που μπορούν να βοηθήσουν ένα άτομο με αρθρίτιδα να διαχειριστεί την κατάστασή του είναι:

Οργάνωση: Παρακολουθήστε τα συμπτώματα, τα επίπεδα πόνου, τα φάρμακα και τις πιθανές παρενέργειες για διαβουλεύσεις με το γιατρό σας.
Διαχείριση του πόνου και της κόπωσης: Μια φαρμακευτική αγωγή μπορεί να συνδυαστεί με τη μη ιατρική αντιμετώπιση του πόνου. Η εκμάθηση της διαχείρισης της κόπωσης είναι το κλειδί για την άνετη διαβίωση με αρθρίτιδα.
Μείνετε δραστήριοι: Η άσκηση είναι ευεργετική για τη διαχείριση της αρθρίτιδας και της συνολικής υγείας.
Εξισορρόπηση της δραστηριότητας με την ανάπαυση: Εκτός από την παραμονή ενεργή, η ανάπαυση είναι εξίσου σημαντική όταν η νόσος σας είναι ενεργή.
Τρώγοντας μια υγιεινή διατροφή: Μια ισορροπημένη διατροφή μπορεί να σας βοηθήσει να επιτύχετε ένα υγιές βάρος και να ελέγξετε τη φλεγμονή. Αποφύγετε τα εξευγενισμένα, μεταποιημένα τρόφιμα και τα προφλεγμονώδη τρόφιμα που προέρχονται από ζώα και επιλέξτε ολόκληρα φυτικά τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά και που έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.
Βελτίωση του ύπνου: Ο κακός ύπνος μπορεί να επιδεινώσει τον πόνο και την κόπωση της αρθρίτιδας. Λάβετε μέτρα για τη βελτίωση της υγιεινής του ύπνου, ώστε να είναι ευκολότερο να κοιμηθείτε και να μείνετε κοιμισμένοι. Αποφύγετε την καφεΐνη και την έντονη άσκηση τα βράδια και περιορίστε το χρόνο προβολής λίγο πριν κοιμηθείτε.
Φροντίδα αρθρώσεων: Συμβουλές για την προστασία των αρθρώσεων περιλαμβάνουν τη χρήση των ισχυρότερων, μεγαλύτερων αρμών ως μοχλών κατά το άνοιγμα θυρών, τη χρήση αρκετών αρθρώσεων για την εξάπλωση του βάρους ενός αντικειμένου, όπως η χρήση ενός σακιδίου και το κράτημα όσο πιο χαλαρά γίνεται με τη χρήση λαβών με επένδυση.




Dr Μπαδέκας Αθανάσιος


Ο Dr Μπαδέκας Αθανάσιος ασχολείται με τις αθλητικές κακώσεις του γόνατος κυρίως και την αρθροσκοπική χειρουργική, βλάβες μηνίσκων, χιαστών, χονδροπάθεια του γόνατος και της επιγονατίδας.




Newsletter


Εγγραφείτε στα ενημερωτικά μας email για να ενημερώνεστε.



Copyright Μπαδέκας Αθανάσιος χειρουργός ορθοπεδικός 2020. All rights reserved.